Kurs- og aktivitetskalender

Autisme og inkludering – DIGITALT KURS
aug.
26.
til 27. aug.

Autisme og inkludering – DIGITALT KURS

Personer med autismespekterdiagnoser, står oftest utenfor arbeidslivet, til tross for at de har kvaliteter og kompetanse som arbeidsmarkedet har behov for. For å lykkes med inkludering i arbeid og skole trengs det grunnleggende kompetanse om diagnosen, og ikke minst kjennskap til hvordan den gir seg utslag hos den enkelte, gjennom en stor variasjon av styrker og utfordringer. Kurset gir sertifisering i kartleggingsverktøyet ASIAS.

Vis arrangement →
Autisme og inkludering – Fysisk kurs
sep.
4.
til 5. sep.

Autisme og inkludering – Fysisk kurs

Personer med autismespekterdiagnoser, står oftest utenfor arbeidslivet, til tross for at de har kvaliteter og kompetanse som arbeidsmarkedet har behov for. For å lykkes med inkludering i arbeid og skole trengs det grunnleggende kompetanse om diagnosen, og ikke minst kjennskap til hvordan den gir seg utslag hos den enkelte, gjennom en stor variasjon av styrker og utfordringer. Kurset gir sertifisering i kartleggingsverktøyet ASIAS.

Vis arrangement →
Autisme og inkludering – Fysisk kurs
sep.
17.
til 18. sep.

Autisme og inkludering – Fysisk kurs

Personer med autismespekterdiagnoser, står oftest utenfor arbeidslivet, til tross for at de har kvaliteter og kompetanse som arbeidsmarkedet har behov for. For å lykkes med inkludering i arbeid og skole trengs det grunnleggende kompetanse om diagnosen, og ikke minst kjennskap til hvordan den gir seg utslag hos den enkelte, gjennom en stor variasjon av styrker og utfordringer. Kurset gir sertifisering i kartleggingsverktøyet ASIAS.

Vis arrangement →
Autisme og inkludering – Fysisk kurs
okt.
1.
til 2. okt.

Autisme og inkludering – Fysisk kurs

Personer med autismespekterdiagnoser, står oftest utenfor arbeidslivet, til tross for at de har kvaliteter og kompetanse som arbeidsmarkedet har behov for. For å lykkes med inkludering i arbeid og skole trengs det grunnleggende kompetanse om diagnosen, og ikke minst kjennskap til hvordan den gir seg utslag hos den enkelte, gjennom en stor variasjon av styrker og utfordringer. Kurset gir sertifisering i kartleggingsverktøyet ASIAS.

Vis arrangement →
Autisme og inkludering – Fysisk kurs
okt.
22.
til 23. okt.

Autisme og inkludering – Fysisk kurs

Personer med autismespekterdiagnoser, står oftest utenfor arbeidslivet, til tross for at de har kvaliteter og kompetanse som arbeidsmarkedet har behov for. For å lykkes med inkludering i arbeid og skole trengs det grunnleggende kompetanse om diagnosen, og ikke minst kjennskap til hvordan den gir seg utslag hos den enkelte, gjennom en stor variasjon av styrker og utfordringer. Kurset gir sertifisering i kartleggingsverktøyet ASIAS.

Vis arrangement →
Autisme og inkludering – DIGITALT KURS
nov.
4.
til 5. nov.

Autisme og inkludering – DIGITALT KURS

Personer med autismespekterdiagnoser, står oftest utenfor arbeidslivet, til tross for at de har kvaliteter og kompetanse som arbeidsmarkedet har behov for. For å lykkes med inkludering i arbeid og skole trengs det grunnleggende kompetanse om diagnosen, og ikke minst kjennskap til hvordan den gir seg utslag hos den enkelte, gjennom en stor variasjon av styrker og utfordringer. Kurset gir sertifisering i kartleggingsverktøyet ASIAS.

Vis arrangement →
Autisme og inkludering – Fysisk kurs
nov.
12.
til 13. nov.

Autisme og inkludering – Fysisk kurs

Personer med autismespekterdiagnoser, står oftest utenfor arbeidslivet, til tross for at de har kvaliteter og kompetanse som arbeidsmarkedet har behov for. For å lykkes med inkludering i arbeid og skole trengs det grunnleggende kompetanse om diagnosen, og ikke minst kjennskap til hvordan den gir seg utslag hos den enkelte, gjennom en stor variasjon av styrker og utfordringer. Kurset gir sertifisering i kartleggingsverktøyet ASIAS.

Vis arrangement →
Autisme og inkludering – Fysisk kurs
nov.
19.
til 20. nov.

Autisme og inkludering – Fysisk kurs

Personer med autismespekterdiagnoser, står oftest utenfor arbeidslivet, til tross for at de har kvaliteter og kompetanse som arbeidsmarkedet har behov for. For å lykkes med inkludering i arbeid og skole trengs det grunnleggende kompetanse om diagnosen, og ikke minst kjennskap til hvordan den gir seg utslag hos den enkelte, gjennom en stor variasjon av styrker og utfordringer. Kurset gir sertifisering i kartleggingsverktøyet ASIAS.

Vis arrangement →

Autisme og inkludering – Fysisk kurs (Oslo)
juni
12.
til 13. juni

Autisme og inkludering – Fysisk kurs (Oslo)

Personer med autismespekterdiagnoser, står oftest utenfor arbeidslivet, til tross for at de har kvaliteter og kompetanse som arbeidsmarkedet har behov for. For å lykkes med inkludering i arbeid og skole trengs det grunnleggende kompetanse om diagnosen, og ikke minst kjennskap til hvordan den gir seg utslag hos den enkelte, gjennom en stor variasjon av styrker og utfordringer.

Vis arrangement →
Autisme og inkludering – Fysisk kurs (Trondheim)
juni
12.
til 13. juni

Autisme og inkludering – Fysisk kurs (Trondheim)

Personer med autismespekterdiagnoser, står oftest utenfor arbeidslivet, til tross for at de har kvaliteter og kompetanse som arbeidsmarkedet har behov for. For å lykkes med inkludering i arbeid og skole trengs det grunnleggende kompetanse om diagnosen, og ikke minst kjennskap til hvordan den gir seg utslag hos den enkelte, gjennom en stor variasjon av styrker og utfordringer.

Vis arrangement →
Autisme og inkludering – webkurs
mai
6.
til 7. mai

Autisme og inkludering – webkurs

Personer med autismespekterdiagnoser, står oftest utenfor arbeidslivet, til tross for at de har kvaliteter og kompetanse som arbeidsmarkedet har behov for. For å lykkes med inkludering i arbeid og skole trengs det grunnleggende kompetanse om diagnosen, og ikke minst kjennskap til hvordan den gir seg utslag hos den enkelte, gjennom en stor variasjon av styrker og utfordringer.

Vis arrangement →

Tilbakemeldinger

Bedriftsinternt kurs for alle som jobber med inkludering av personer på autismespekteret. Passer for vekstbedrifter, arbeidsmarkedsbedrifter, og NAV.

Bedriftsinternt kurs - ASD og inkludering

Person som jobber med dataspilldesign på en datamaskin med to skjermer.

Spesialistbedriften har spisskompetanse på utfordringene denne gruppen møter i arbeid og skole, og har lange erfaring som kursholdere innen dette fagfeltet. Vi er godt kjent med en veileders arbeidshverdag, og NAV`s krav til måloppnåelse i henhold til bestilling, både med hensyn til gode avklaringer og den enkelte kandidats mulighet for jobbfastholdelse i ordinært arbeid. I tillegg har vi også god kjennskap til arbeidsgivers forventinger og hvilke løsninger som kan være realistiske for varig tilknytning for begge parter.

Grunnleggende kompetanse på autismespekteret er avgjørende for å gjøre gode avklaringer og gode valg i samarbeid med den enkelte jobbsøker, og det kan vi bidra med gjennom vårt todagers kurs «Autisme og inkludering i arbeid».

Kurset går over to dager og tar for seg:

  • Autisme - en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse

  • Arbeid - to perspektiver - mestring og tilrettelegging

  • ADHD og andre vanlige tilleggsdiagnoser

  • Styrker og utfordringer i arbeid

  • Stress

  • Metoder og løsninger i arbeid

  • Diagnosespesifikk kartlegging med kartleggingsverktøyet Asias

Ønsker dere å styrke autismekompetansen?

Ta kontakt for å bestille kurs, eller høre mer om hvordan vi kan tilpasse kurset til deres behov!


Send en uforpliktende forespørsel

Kurs for skoleverket - ASD og inkludering

Et praksisnært kurs for fagpersoner på din videregående skole som jobber med elever på autismespekteret. Fokus på mestring, tilrettelegging og forberedelse til arbeidslivet.

Bilde av to menn, en på venstre side som bruker en sirkelsag i svart-hvitt, og en på høyre side med hodetelefoner som jobber med en bærbar datamaskin i farger.

Flere elever på autismespekteret møter betydelige barrierer i skolen og i overgangen til arbeid eller videre utdanning. Kurset «Autisme og inkludering i videregående skole» er utviklet av Spesialistbedriften AS, som har solid erfaring og spisset kompetanse innen autisme, inkludering og tilrettelegging. Kurset har fått svært gode tilbakemeldinger fra fagpersoner i både skole og arbeidsliv. Vi kjenner godt til hverdagen i videregående opplæring – med behovet for å kombinere pedagogisk tilrettelegging, sosial støtte og realistisk forberedelse til livet etter skolen.

Kurset er utviklet for lærere, rådgivere, miljøarbeidere, spesialpedagoger og skoleledere som ønsker å styrke sitt arbeid med elever på autismespekteret. Kurset gir økt forståelse for autismespekteret og konkrete verktøy for tilpasning av undervisning og planlegging av overganger.

Kurset går over to dager og tar for seg:

  • Autisme – en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse og hvordan den kan arte seg i skolehverdag og overgang til arbeid

  • Skolehverdagen og fremtiden – mestring, trivsel og realistisk tilrettelegging mot arbeid eller videre studier

  • Vanlige tilleggsvansker – ADHD og andre diagnoser det er viktig å kjenne til

  • Styrker og utfordringer – hvordan elever på autismespekteret kan blomstre med riktig støtte

  • Stress og overbelastning – hva kjennetegner stress hos elever med autisme, og hvordan kan skolen forebygge?

  • Metoder og løsninger – praktiske strategier og gode grep i klasserom og veiledningssamtaler

  • Diagnosespesifikk kartlegging – bruk av kartleggingsverktøyet ASIAS for bedre forståelse og tilpasning

Ønsker dere å styrke autismekompetansen?

Ta kontakt for å bestille kurs, eller høre mer om hvordan vi kan tilpasse kurset til deres behov!


Send en uforpliktende forespørsel

Kurs - kontakter

  • Portrett av en smilende mann med lyst hår, skjegg og blå øyne, iført en hvit knappet skjorte.

    Truls Aarøe Løvik

    KONSTITUERT FAGSJEF

    Truls er utdannet lektor og har blant annet en bachelorgrad innen pedagogisk psykologi. Han har også en bakgrunn fra PPT (Pedagogisk Psykologisk Tjeneste), skoleverket, og voksenopplæringen.

    Mobil: 947 88 238

  • En eldre kvinne med grått hår, kledd i hvit skjorte og grå vest, smilende.

    Siri Kvalheim

    SPESIALIST - AUTISME I ARBEID

    Siri Kvalheim har 20 års erfaring fra arbeid med inkludering av mennesker som står utenfor arbeidslivet. Hun har blant annet jobbet som veileder, og kursholder og har en bakgrunn fra NAV (IPS). Siri er også medutvikler av kartleggingsverktøyet ASIAS.

    Mobil: 926 25 520